Noktalama işaretleri etkinlikleri, genellikle sınava yönelik çalışan öğrenciler ile ortaokul ve lise düzeyindeki öğrencilerin uygulaması gereken ve genellikle verilmiş olan boşlukları tamamlamak amacıyla yapılan birtakım etkinliklerdir. Öğrencilerden uygulanması istenilen noktalama işaretleri etkinleri sayesinde hem öğrencinin kuru bilgiyi işlemesi açısından ve hem de ezber yapmak yerine pratik bilgilerini uygulaması noktasında oldukça etkili olan etkinliklerdir. Bu etkinliklerin genel itibariyle yapılış amacı noktalama işaretlerini öğrencilere sevdirerek öğretmenin yanı sıra aynı zamanda da noktalama işaretlerine ek olarak yazım ve imla kuralları da etkinliklerin içerisinde yer alır. Çünkü iyi bir Türkçenin daha uygun alanlarda sözlü ve yazılı ifadelerde doğru bir şekilde kullanılması için hem noktalama işaretlerini iyi bilmek ve hem de imla ile yazım kurallarına hâkim olmak şarttır. Aksi halde Türkçe dilinin yapısına uygun olmayan ifadeler kullanıp Türkçenin giderek bozulması, değişmesine, kurallarının önemsenmemesi sebep olur ki bu durumda kamusun yani dilin ehemmiyetsizleştirilmesi noktasında atılmış bir yanlış adım olur. Bu yüzden dilimize önem vermeli yazım, imla ve noktalama işaretlerine dikkat etmemiz gerekmektedir.
Yapılan bu noktalama işaretleri etkinliklerine öğrencilerden istenen doğru bir şekilde hangi noktalama işaretinin kullanılması gerektiğini öğretebilmek ve hatası var ise hazırlanan noktalama işareti etkinliğinin son kısmına eklenen cevap anahtarı yardımıyla da en son yapmış olduğu yanlışları kontrol etmesi sağlamaktır. Bu sayede öğrenci hatasını anlayıp noktalama işaretlerinin nerelerde doğru bir şekilde kullanıldığını rahatlıkla öğrenmiş olacaktır. Bu etkinlikler hazırlanırken dikkat edilmesi gereken birkaç husus söz konusudur. Bunlar.
Etkinliklerin sıkıcı olmaması gerekir.
Yapılan etkinliğin öğrencinin bilgi seviyesine ve yaşına uygun etkinlikler olması gerekmektedir. Yani her dereceye göre farklı kategorilere ayrılarak öğrencilere uygulanması gerekmektedir.
Etkinliklerin gayet anlaşılır olan yalın bir dilinin olması gerekir.
Noktalama işareti etkinliğinin son kısmında ise cevap anahtarının bulunması gerekir.
Öğrenciden istenilen boşlukları doldurmadan önce bazı açıklamalar yaparak ne yapması gerektiği hakkında detaylı bir bilgi verilmesi gerekmektedir.
Noktalama işareti etkinliği örneği
8. Sınıflar için noktalama işareti uygulaması örneği.
1. Aşağıdaki noktalama işaretleri ile ilgili bilgilerden doğru olanlar için parantezle belirtilen boşluğa (D) yanlış olanlar için ise (Y) koyunuz
Tırnak içine alınmamış bir aktarma cümle varsa, bu cümlenin bitiminde virgül (,) kullanılır. ()
Cümle değeri taşıyan anlatımların sonuna iki nokta (:) konur. ()
Büyük harfle yapılan kısaltmalardan sonra nokta (.) konur. ()
2. Aşağıdaki cümlelerde parantezle belirtilen yerlere uygun olan noktalama işaretlerini koyunuz
Bir şey söyleyeceğim () () Hayat her zaman acımasız değildir () () Bunun farkında olduğumuzda mutluluğu yakaladık demektir ()
Dün () öğleye doğru () senin ismini tekrar sayıklamaya başladı ()
Biraz daha indirim yapamaz mısınız () dedi ()
5. Aşağıdakiparçada boş parantezle () belirtilen yerlere uygun olan noktalama işaretlerinikoyunuz
Picasso () ya bir serginin açılışında () () Bune biçim balık () () diye sorduklarında ünlü sanatçı () () O balık değil () resim () () yanıtını vermişti () Bugün Picasso () nun yapıtlarında kimse yüzgeçleri () pulları () doğadakine benzeyen balık figürlerini aramıyor () Plastik sanatta aşılan engel () edebiyatta da aşılacaktır ()